Boekrecensie: Nina Weijers – De Consequenties

Niña Weijers - De Consequenties - Spelling & Zo

Enige tijd geleden heb ik een bijzondere auteur mogen ontmoeten: Nina Weijers. Tijdens een literaire avond was zij een van de sprekers. Ze vertelde het publiek over haar inspiratiebronnen en haar debuutroman: ‘De Consequenties’. Het resultaat? Bewondering, én enorme nieuwsgierigheid.

Samenvatting

Niña Weijers - De Consequenties - Spelling & ZoDe Consequenties gaat over de jonge kunstenares genaamd Minnie Panis. Een aparte kunstenares, die zichzelf ook niet helemaal beschouwd als een échte kunstenares. Tenminste zo lijkt het. De meeste kunst die ze heeft gemaakt ontstond uit toeval, uit losse concepten, en zij had het geluk dat het enorm aansloeg. Ze heeft niks met het kunstenaarsleven en vraagt zich vaak af waarom en hoe het kan dat ze zo bekend is geworden. Dit is echter ook de bron voor haar kunst: zo wordt een reeks foto’s van haar afval een bekende collage. Minnie’s afval definieert zo Minnie’s leven. Na een reeks hoofdstukken over de kunst en over Minnie’s leven, komt het belangrijkste hoofdstuk aan bod. Een fotograaf neemt een foto van haar in haar slaap. Als ze met haar foto in Vogue terecht komt besluit ze: ze kan de rol van het slachtoffer spelen, maar ze kan ook de rollen omdraaien. Tegelijkertijd wordt een beeld van Minnie geschetst door haar moeder. Minnie was als baby nogal apathisch, huilde niet, ze was stil, ze ondergaat het leven, maar lijkt het nog niet echt te beleven. Als Minnie bij een arts wordt gebracht die door muziek Minnie aan het huilen krijgt, draaien de rollen om. Ze begint te huilen, en dat is dan meteen het begin van het echte leven. Dit kenmerkt ook de kracht van Minnie, zoveel jaar later, nogmaals draait ze de rollen om tussen de fotograaf en haar. Ze is niet langer het slachtoffer, maar de opdrachtgever. Ze laat zichzelf drie weken lang fotografen door de fotograaf om haar leven vast te leggen. De regel: hij mag in geen elke situatie ingrijpen, met alle gevolgen van dien.

Oordeel

Dat De Consequenties een bijzonder debuut is, daar zijn meerdere recensenten het mee eens. Het bijzondere bij het debuut is dat er zo’n belangrijke vraag wordt gesteld bij het thema kunst. Want hoe kan kunst zo scheppend zijn en zoveel teweeg brengen? En kan je door kunst jezelf verliezen? Wat mij opvalt is dat het boek in zijn geheel, de opbouw en de structuur, op een verward kunstwerk lijkt. Het lijkt alsof alles met elkaar samenhangt, maar er wordt niks aan elkaar vastgeknoopt. Kortom, de echte consequenties zijn soms een beetje verstopt.
In het gehele boek kon ik maar een minpunt aanwijzen. Dat is het gebruik van de vele kunstverwijzingen. Ze zijn logisch omdat Minnie een kunstenaar is, maar ze zijn voor de lezer verwarrend en vaak onbegrijpelijk (tenzij je zelf in de kunstwereld zit).

Al met al, ik vond het een mooi, verwarrend maar bijzonder boek. Je moet erbij nadenken, er zijn verwijzingen, maar Nina Weijers weet het met klasse samen te brengen in een boek. Kortom, je moet het over je heen laten komen, je verliezen in het boek.

“Geen willekeur. Geen verplichtingen. Niemand zijn, nergens zijn. Het enige wat de vis hoeft te doen, is zich verliezen in het water.”

De consequenties
De consequenties