Recensie: Steinz Gids voor de wereldliteratuur

Steinz Gids voor de Wereldliteratuur - Pieter Steinz - Spelling & Zo

Op mijn 21ste verjaardag kreeg ik van mijn ouders een heel dik boek: de Steinz. Het was pas uit en op de aflevering van DWDD waren ze er razend enthousiast over. Een mooi kleurig boek, dat een professionele gids zou zijn op het gebied van de wereldliteratuur. Ik liet me graag leiden, en kwam op een bijzondere plek uit.

Als je een beetje van lezen houdt en graag meer ‘grote’ boeken wil lezen, kun je misschien denken: is dit boek iets voor mij? Eventjes verder lezen, en je komt er zeker achter.

Samenvatting

Steinz Gids voor de Wereldliteratuur - Pieter Steinz - Spelling & ZoIn de Steinz komt vanalles aan bod. Hoe schrijvers zich hebben laten inspireren, door elkaar en door elkaars werk. Karakteriseringen van auteurs, hun beste werk en tips voor boeken die in een soortgelijke stijl zijn geschreven. Er staan literaire schema’s in van bekende boeken met suggesties, boekwebben, quizzen en samenvattingen van echte klassiekers. En als dit nog niet genoeg is, staan er ook nog de zogenaamde ‘one-book-wonders’ in. Deze vond ik erg leuk, dit is namelijk een lijst van boeken, waarvan de auteur om één boek bekend is geworden. Ook kun je op thema zoeken, wat erg handig is als je bijvoorbeeld iets wil lezen over De Tweede Wereldoorlog (dat zijn er namelijk veel). Daarnaast vind je tussen de pagina’s door ook nog landkaarten. Deze landkaarten laten zien waar de meesterwerken zich afspelen. Dus als je de volgende keer in een bekende stad bent (Parijs of Berlijn), kun je een boek lezen op locatie. Iets wat ik zeker van plan ben de volgende keer als ik op citytrip ga.

Oordeel

De Steinz, ik zal hem de Dikke Steinz gaan noemen nu, is een compleet handboek voor echt iedereen die van lezen houdt, of ervan wil gaan houden. Kortom, we hebben in deze blog geen normale roman besproken, maar een reis. Niet alleen een reis door goede schrijvers van Nederland, maar een reis door de wereld. Schrijvers van elk land die door een boek een stempel hebben gedrukt op hun eigen cultuur en geschiedenis. Ik vond de gids een bijzonder werk. Prachtig geschreven, goed te volgen, en erg mooi. Daarnaast ben ik er ook best hebberig van geworden. Hebberig naar het lezen van al die boeken! Dankjewel Jet & Pieter, ik geloof dat jullie de bijbel van de literatuur hebben geschreven.

Steinz
Steinz
gids voor de wereldliteratur in 416 schrijvers, 104 meesterwerken, 26 one-book wonders, 52 boekwebben, 26 thema's, 26 quizzen en 52 landkaarten