Boekrecensie: ‘Op een bolletje wol naar Rome’ van Arnoud Boerwinkel

Op 'n bolletje wol naar Rome - Arnoud Boerwinkel

Reisliteratuur, we hebben er allemaal wel eens van gehoord: Robinson Crusoe, Gulliver, Sint Brandaan, etc. Helaas zijn er in de Nederlandse literatuur maar weinig reisschrijvers die deze avontuurlijke verhalen neerpennen. Maar niet getreurd, ik heb er een gevonden! Een heerlijk boek dat ik van kant tot kant heb uitgelezen met veel plezier en bewondering. Een boek dat ik ook zeker iedereen aanraad. Al een beetje benieuwd?

Dit reisverhaal is niet zomaar een reisverhaal. Het is een modern reisverhaal! En dat is natuurlijk ook wel leuk. Arnoud loopt dan wel een pelgrimstocht, een mobieltje en een tablet zijn hem niet vreemd. Dat vinden wij niet erg. Er zijn echter nog andere factoren die dit reisverhaal ontzettend leuk en mooi maken. Kortom:

”Waarom moet je het reisverhaal ‘Op een bolletje wol naar Rome’ van Arnoud Boerwinkel, gelezen hebben?”

Korte samenvatting

Arnoud Boerwinkel laat op 15 oktober 2011 zijn stad Amsterdam achter om op reis te gaan. En niet zomaar een reis, hij gaat op pelgrimstocht. Een tocht die hem door berggebied en weide vlaktes leidde, met eindbestemming Rome. Hij besloot het gedeelte door Nederland met vrienden en familie te lopen. Eenmaal aangekomen in Visé, staat Arnoud er alleen voor. Tegenslagen zoals eenzaamheid, rugklachten, vermoeidheid, het vinden van een slaapplaats en weer & wind: hij slaat zich er allemaal doorheen. Maar met de nodige bedenkingen.

Persoonlijk oordeel

Op 'n bolletje wol naar Rome - Arnoud BoerwinkelToen ik het boek voor het eerst in mijn handen had, had ik nog geen idee wat me te wachten stond. Het was me duidelijk na het lezen van de flaptekst, dat hij een pelgrimstocht ging ondernemen. Maar waarom? En wat had dat bolletje wol ermee te maken? Was dat alles wat hij meenam? Kortom, een beetje onduidelijk. Maar van de andere kant, ook wel erg slim: het maakt nieuwsgierig, en dat was ik!

Al snel was ik door de eerste 100 pagina’s heen. Het boek dat erg luchtig, helder en direct is geschreven draagt daar aan bij. Mooi aan het boek is dat je een echte reis meemaakt met Arnoud. Je kan je makkelijk inleven in de problemen die hij tegenkomt: een mobieltje dat stukgaat, rotweer, etc. Gelukkig waren deze nog op te lossen. Bijzonder zijn de persoonlijke tegenslagen, als je er even helemaal doorheen zit, hoe klim je dan weer naar boven? Arnoud zette door, zelfverzekerd en vol met goede moed. Een levensles die hij simpel en met weinig woorden goed (en misschien onbewust) weet over te brengen. Het is dus naast een reis naar Rome, ook een reis naar zichzelf, een reis naar denken over het leven en bezinning.

Maar ‘Op een bolletje wol naar Rome’ is niet alleen een reisverhaal. Het is ook een verhaal over liefde, vriendschap en bewondering. Liefde voor het wandelen, de natuur, zijn vrouw en familie, voor zijn collega’s en vrienden. Vriendschap door alle mensen die hij ontmoet tijdens zijn reis, maar ook vrienden die hij heeft achtergelaten in Nederland. Iets wat Arnoud tijdens zijn reis erg bezighoudt. En bewondering, bewondering voor alles. Bewondering voor zijn lichaam (en het herstel daarvan), voor de natuur, plekken waar hij terechtkomt, voor iedereen die hem steunt en vooral, over zichzelf.

Ik heb het boek ook met veel bewondering gelezen, een boek dat me is bijgebleven door de duidelijke schrijfstijl en de mooie gedachtes die erachter zitten.

Wil jij ook met bewondering dit boek lezen? Of stiekem toch wel weten waar dat bolletje wol over gaat? (Ik ga het niet verklappen). Via onderstaande link is het boek te bestellen.

Op een bolletje wol naar Rome