Boekrecensie: Thomas Rosenboom – Publieke Werken

Thomas Rosenboom - Publieke Werken - Spelling & Zo

Het werk van Thomas Rosenboom is de afgelopen jaren niet meer zo bekend. Terwijl zijn werk ‘Publieke Werken’, toch nog in de meest-gelezen top 10 stond van 2007. Hier is echter verandering in gekomen, want: er is een film gemaakt! Hij komt in december uit – geen betere tijd dus om een recensie te plaatsen.

Ben je al een beetje benieuwd naar het boek, óf naar de film? Lees de samenvatting en het oordeel hieronder, en scroll een beetje verder voor de trailer. Spannend!

Samenvatting

Publieke werken is een roman waarin twee verhaallijnen lopen. Je hebt enerzijds de verhaallijn van de vioolbouwer Walter Vedder, en anderzijds de verhaallijn van Vedder’s neef, de apotheker Christor Anijs.

Thomas Rosenboom - Publieke Werken - Spelling & ZoHet begint als Vedder leest dat er een groot bedrijf een hotel wil bouwen op de plek waar zijn huis staat. Hij gaat in onderhandeling, en krijgt een hoog bod van 20.000 gulden (we zitten nog in 1999). Maar hij wil 50.000: dit is echter te veel, de partijen komen er niet uit en het hotel wordt gebouwd om de panden heen. Bij Vedder’s neef, de enige apotheker van het dorp, spelen er andere problemen. Als er een nieuwe, jonge apotheker in het dorp komt die erg goede banden heeft met de hogere mannen van het dorp, zoals de dominee, burgermeester en dokter. Anijs gaat diagnoses stellen, zoals de dokter, en is zo betrokken bij de geboorte van een dood kindje.

Via een oud viool komen de twee neven weer in contact. De verhaalljnen komen samen: Vedder wil met zijn geld de arme turfsterkers uit Hoogeveen helpen, met hulp van Anijs. Ze ontwerpen een plan om de turfstekers te laten emigreren naar Amerika. Omdat Vedder zijn huis niet voor het vele gewenste geld krijgt, kan hij de bemiddelaar voor de oversteek niet betalen. De turfstekers komen uiteindelijk toch in Amerika aan door per schip te reizen vanuit Amsterdam. Op dat moment is er veel aan de hand, Vedder sterft en Anijs wordt door een bijenzwerm aangevallen. Hij overleeft het maar net, maar wordt in het ziekenhuis gevraagd om te stoppen met zijn functie als arts en apotheker, omdat hij de beroepenscheiding heeft geschonden.

Oordeel

Publieke werken was een bijzonder boek. De tegendradigheid van de neven en hoe ze zich afzetten tegen hun eigen omgeving, vond ik apart. Ze komen onzeker maar daardoor ook arrogant over, vooral omdat ze altijd denken te krijgen wat ze willen, maar dat toch nooit helemaal lukt. De tekst was fijn geschreven (op de vele uitdrukkingen en spreekwoorden na, maar dat is echt persoonlijk) en eigenlijk ook wel erg modern. Nu kon ik, al met al, niet helemaal zeggen dat ik razend enthousiast ben over het werk, omdat het onderwerp me niet helemaal aansprak. Het ‘’economische’’ gedeelte: het onderhandelen met het huis en alles daarom heen, vond ik niet heel boeiend. Wel het menselijke aspect: het willen helpen van de turfstekers, vond ik erg leuk. Vooral het historische, hoe alles in die tijd ging, was erg mooi beschreven. En dat maakt het boek ook zo sterk.

Publieke Werken is zeker een aanrader als je wil lezen over het oude Nederland. De personages staan figuurlijk maar ook letterlijk sterk in de schoenen. Ik ben daarom ook erg benieuwd wie ze gaan spelen: want het beeld dat ze oproepen, is erg bijzonder.

Trailer Publieke Werken

In december 2015 komt de verfilming van het boek uit. Spannend! De trailer is hier al te bekijken:

Publieke werken NPW  5 Euro