Boekrecensie: ‘Tirza’ van Arnon Grunberg

Tirza Arnon Grunberg

Arnon Grünberg heeft al veel prijzen op zijn naam staan. Op 23-jarige leeftijd werd hij internationaal bekend met zijn boek Blauwe Maandagen: een prachtig geschreven, autobiografisch boek over de oorlogservaringen van zijn ouders. In 2006 verscheen nog een bijzonder mooi boek van Grünberg, genaamd ‘Tirza’. Ik heb het boek 4 jaar geleden gelezen, en tot de dag van vandaag sta ik versteld van de plot twist en het schrijfwerk. In een woord: prachtig.

Als je al eens eerder een boek van Arnon Grünberg hebt gelezen, dan weet je vast dat zijn schrijfstijl allesbehalve normaal is. Zijn boek ‘Tirza’ wijkt hier niet van af. Heb je toevallig al om je heen gehoord dat mensen dit boek hebben gelezen? En ben je stiekem ook een beetje benieuwd waar dat nu allemaal over gaat? Wij zullen deze vraag voor je beantwoorden in deze blog.

Waarom moet je het boek ‘Tirza’ van Arnon Grünberg gelezen hebben?

Korte samenvatting

Het boek Tirza is een psychologische roman en gaat (heel kort) samengevat over de liefde van een vader voor zijn dochter. Jörgen Hofmeester, de hoofdpersoon in het verhaal is vader van twee dochters en werkt in een gerenommeerd bedrijf. Zijn vrouw heeft hem ingeruild voor een jeugdliefde en woont nu op een boot. Hofmeester is een nonchalante kerel. Zijn geld raakt op door zijn investeringen in vreemde economische groeperingen, het maakt hem allemaal niet uit. Het belangrijkste in zijn leven is dat hij mag houden van zijn twee dochters. Als zijn vrouw opeens op de stoep staat en Tirza met een nieuwe vriend komt die sprekend lijkt op Mohammed Atta, slaat zijn onbezorgdheid om in een ernstige vorm van serieusheid.

Persoonlijk oordeel

Tirza Arnon GrunbergJörgen Hofmeester wordt op een aparte manier neergezet in het verhaal. Hij is een dromerig, mysterieus figuur. Tikkie arrogant, tikkie meer nonchalant en nou ja, een rare vogel. Hij houdt zielsveel van zijn dochters, vooral van zijn oogappel: Tirza. Zijn leven draait niet meer zoveel om hem. Hij is alles al kwijt: zijn vrouw, zijn baan, zijn geld, en binnenkort ook Tirza. Tirza is namelijk van plan om naar Afrika te vertrekken met haar nieuwe vriend. In Hofmeesters ogen de belichaming van Mohammed Atta. Na een ontzettend lome en saaie inleiding lijkt er leven in het verhaal te komen. Jörgen raakt de kluts kwijt tijdens het eindexamenfeest van Tirza, tenminste, daar lijkt het op als hij een klein seksueel avontuurtje beleeft met Tirza’s klasgenootje. De kluts is hij ook kwijt als hij door de woestijn dwaalt in Namibië.

Voor het avontuur van Namibië lijkt Hofmeester zich bij elkaar te rapen voor een weekend met Tirza en haar vriend Choukri in een huisje op de Betuwe. Als hij niks meer van ze hoort als ze in Afrika zijn gaat hij ze zoeken in Namibië. Een impulsieve actie. Zijn obsessie voor Tirza lijkt meer te veranderen in een obsessie voor Choukri, de Mohammed Atta die zijn dochter kwaad wil doen (in de ogen van Hofmeester). Hij voert als het ware een complete strijd met zichzelf. Moeilijk en frustrerend om te lezen, maar het zet je wel aan het denken. Hoe werken zijn gedachtes? Is het wel echt? Wat is er gebeurd met Tirza en Choukri? Vragen die hij ook aan zichzelf stelt. ‘Zit er een beest in ieder mens?’, is een vraag waarmee hij zich bezig blijft houden. De waarheid komt naar boven als de politie aanklopt bij het huis in de Betuwe. Een einde dat niet te bevatten is, een twist die zo mindblowing is dat de haren op je armen rechtop gaan staan.

‘Tirza’ is nog steeds een van de meest bijzondere boeken die ik ooit heb gelezen. Hoe de liefde voor zijn ‘zonnekoningin’ kan veranderen in een beestachtige gruwel. Het boek is ontzettend goed gestructureerd, waardoor je makkelijk de eerste 300 pagina’s zult doorkomen. De aparte humor van Grünberg die samengaat met de nuchtere toon van het boek zorgt voor een beheersende spanning. Een spanning die je er niet van zal weerhouden om door te lezen.

Tirza
Tirza
Score 3.6 van 5 sterren.